loading...

عروسي

عروسي

بازدید : 241
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

پس از مبارزه و با استارت توسعه و گسترش اقتصادي مملكت در قالب برنامه‌هاي اوليه و دوم اين قابليت و امكان بوجود آمد تا مردمان با گذر از روزهاي دشوار پيكار علاوه بر ساختن ميهن به ترميم جزو جراحت‌ها و آسيب‌هاي روحي خويش بپردازند . بعيد نيست كه زياده روي و اغراق در تشريفات و تجملات اين سال ها ريشه در محروميت و معاش در حالت دشوار سال‌هاي نزاع داشته باشد . در‌اين دوران به تدريج عروسي‌ها به صحنه‌هاي يكه و جادويي و اصلي معاش هر برنا اهل ايران تبديل شد و در‌پي آن عكس عروسي جايگاهي رفيعي يافت , به گونه‌اي كه امروزه داشتن عكس عروسي فراوان مهم‌تر و حياتي‌تر از مراسم عروسي است! در واقع اين روز ها عكس عروس نشانه‌اي از آغاز يك قسم يا اين كه آغاز يك معاش و اصولا بيان‌كننده خاطره‌اي از روز عروسي نيست , عكس‌هاي مدرن بيان‌كننده استدلال هاي ضمني زيرا زيبايي و عرياني خيره‌كننده عروس است كه به مدد پيرايش و گريم و فتوشاپ در عكس‌ها حاصل شده‌است و ابلاغ گر لحظه‌اي سينمايي و رويايي است . فرارو گريز از حقيقت مهم ترين دلالت حاضر دراين عكس‌هاست و چه عالي اين ميل با امكان‌ات عكاسي ديجيتال ادغام شده‌است , استفاده اشكال فيلترها , تغيير تحول در كنتراست و اشكال بازنويسي در عكس‌هاي عروسي چيزي است كه امروزه به ياري دوربين ديجيتال به راحتي و سادگي در اختيار عكاس قرارگرفته است . ديگر از آن نگاه‌هاي نجيبانه عكس‌هاي آغازين , پرتره‌هاي دامادهاي موقر و عروس‌هاي معصوم و حيرت‌زده مقابل دوربين خبري نيست , در عكس‌هاي مدرن با سوژه هايي روبه رو هستيم كه كه بيان كننده ستارگان سينمايي و اسطور‌ه‌هايي از زيبابي و عشق و علاقه و دلدادگي مي‌باشند . بازنمايي رابطه ها عاشقانه در عكس‌ها با اداها و ژست‌هاي احساساتي و انتشار اين عكس‌ها و كادو آن به ميهمان ها بيان كنده مخلوط دو حوزه همگاني و محرمانه ( ‌لااقل در طول روز عروسي ) است و حكايت از كم رنگ شدن طينت و معني يك آئين ( عروسي ) و برجسته شدن حاشيه ها پيرامون آن دارااست .
در حقيقت اين روز ها عكس عروسي از دلالت واضح خويش كتف خالي مي نمايد و دلالت هاي ضمني بخش اعظمي مييابد كه حيات و توجيه اقتصادي اين صنعت را با دقت به بافت فرهنگي و اجتماعي در هر كشوري ممكن مي‌سازد . در عكس‌هاي عروسي مدرن ديگر خبري از بستگان و بچه‌ها و . . . نيست , درطول روز عروسي عروس و داماد تحت عنوان قهرمانان اين اتفاق احساسي از نوشته عروسي جدا مي شوند و زيرا قهرمانان و الهه‌ها به غار يا اين كه كوهي ( آتليه يا اين كه گلشن ) پناه ميبرند و عهدوپيمان خويش را عليه ديده آفريدگار ( ديده عكاس ) مي‌بندند . ديده عكاس زيرا ديده آفريدگار براي آن‌ها محرم است و عروس و داماد ميتوانند شخصي‌ترين و خصوصي‌ترين نقش‌هاي احساساتي معاش خويش را مقابل آن بازي كنند! و عكاس مي‌تواند با معجزه و تردستي جادوگرانه خويش _ نيرويي كه به مدد تكنولوژي و در واقع رايانه مهيا شده‌است _ در‌اين بازي ( تقدير ) تغييرات اضطراري را داده و چهره‌اي جالب و آرماني براي زوج‌ها و خانواده‌هاي آن ها با بهايي زياد آماده آورد . چنين چهره‌اي خير در كنج صندوق‌خانه‌ها مخفي ميگردد و خير در آلبوم‌هايي كه هر از گهگاه به پافشاري قبيله چشم مي‌شد , جاي ميگيرد بلكه زيرا تصوير رهبران سياسي و قهرمانان ورزشي در ابعادي بزرگ چاپ مي گردد و درطول روز عروسي به نمايش همگان مي رسد و بعد از آن بر روي يك كدام از ديوارهاي منزل مي‌نشيند . در‌اين در ميان تصوير آشنايان و دوستان خوب و اعضاي قوم به تبعيد تحميلي از عكس عروسي بدن ميدهند و لذت ديدن و شناختن چهره‌ها و آدم‌ها و قصه‌هاي آن‌ها از فرزندان آتي گرفته ميگردد . در چهره‌اي كه قرار است اولي عكس خانوادگي يك زوج باشد حضور سنگين وزن شخص جايي براي يادها و آدم‌ها و خاطرات‌شان در خويش ندارد . به گمانم بايستي از اين ميل گريزو فرار از حقيقت و پناه به دنياي فانتزي و رويايي در عكس‌هاي عروسي مدرن پاره اي ترسيد .

اتليه عكاسي عروس

پس از مبارزه و با استارت توسعه و گسترش اقتصادي مملكت در قالب برنامه‌هاي اوليه و دوم اين قابليت و امكان بوجود آمد تا مردمان با گذر از روزهاي دشوار پيكار علاوه بر ساختن ميهن به ترميم جزو جراحت‌ها و آسيب‌هاي روحي خويش بپردازند . بعيد نيست كه زياده روي و اغراق در تشريفات و تجملات اين سال ها ريشه در محروميت و معاش در حالت دشوار سال‌هاي نزاع داشته باشد . در‌اين دوران به تدريج عروسي‌ها به صحنه‌هاي يكه و جادويي و اصلي معاش هر برنا اهل ايران تبديل شد و در‌پي آن عكس عروسي جايگاهي رفيعي يافت , به گونه‌اي كه امروزه داشتن عكس عروسي فراوان مهم‌تر و حياتي‌تر از مراسم عروسي است! در واقع اين روز ها عكس عروس نشانه‌اي از آغاز يك قسم يا اين كه آغاز يك معاش و اصولا بيان‌كننده خاطره‌اي از روز عروسي نيست , عكس‌هاي مدرن بيان‌كننده استدلال هاي ضمني زيرا زيبايي و عرياني خيره‌كننده عروس است كه به مدد پيرايش و گريم و فتوشاپ در عكس‌ها حاصل شده‌است و ابلاغ گر لحظه‌اي سينمايي و رويايي است . فرارو گريز از حقيقت مهم ترين دلالت حاضر دراين عكس‌هاست و چه عالي اين ميل با امكان‌ات عكاسي ديجيتال ادغام شده‌است , استفاده اشكال فيلترها , تغيير تحول در كنتراست و اشكال بازنويسي در عكس‌هاي عروسي چيزي است كه امروزه به ياري دوربين ديجيتال به راحتي و سادگي در اختيار عكاس قرارگرفته است . ديگر از آن نگاه‌هاي نجيبانه عكس‌هاي آغازين , پرتره‌هاي دامادهاي موقر و عروس‌هاي معصوم و حيرت‌زده مقابل دوربين خبري نيست , در عكس‌هاي مدرن با سوژه هايي روبه رو هستيم كه كه بيان كننده ستارگان سينمايي و اسطور‌ه‌هايي از زيبابي و عشق و علاقه و دلدادگي مي‌باشند . بازنمايي رابطه ها عاشقانه در عكس‌ها با اداها و ژست‌هاي احساساتي و انتشار اين عكس‌ها و كادو آن به ميهمان ها بيان كنده مخلوط دو حوزه همگاني و محرمانه ( ‌لااقل در طول روز عروسي ) است و حكايت از كم رنگ شدن طينت و معني يك آئين ( عروسي ) و برجسته شدن حاشيه ها پيرامون آن دارااست .
در حقيقت اين روز ها عكس عروسي از دلالت واضح خويش كتف خالي مي نمايد و دلالت هاي ضمني بخش اعظمي مييابد كه حيات و توجيه اقتصادي اين صنعت را با دقت به بافت فرهنگي و اجتماعي در هر كشوري ممكن مي‌سازد . در عكس‌هاي عروسي مدرن ديگر خبري از بستگان و بچه‌ها و . . . نيست , درطول روز عروسي عروس و داماد تحت عنوان قهرمانان اين اتفاق احساسي از نوشته عروسي جدا مي شوند و زيرا قهرمانان و الهه‌ها به غار يا اين كه كوهي ( آتليه يا اين كه گلشن ) پناه ميبرند و عهدوپيمان خويش را عليه ديده آفريدگار ( ديده عكاس ) مي‌بندند . ديده عكاس زيرا ديده آفريدگار براي آن‌ها محرم است و عروس و داماد ميتوانند شخصي‌ترين و خصوصي‌ترين نقش‌هاي احساساتي معاش خويش را مقابل آن بازي كنند! و عكاس مي‌تواند با معجزه و تردستي جادوگرانه خويش _ نيرويي كه به مدد تكنولوژي و در واقع رايانه مهيا شده‌است _ در‌اين بازي ( تقدير ) تغييرات اضطراري را داده و چهره‌اي جالب و آرماني براي زوج‌ها و خانواده‌هاي آن ها با بهايي زياد آماده آورد . چنين چهره‌اي خير در كنج صندوق‌خانه‌ها مخفي ميگردد و خير در آلبوم‌هايي كه هر از گهگاه به پافشاري قبيله چشم مي‌شد , جاي ميگيرد بلكه زيرا تصوير رهبران سياسي و قهرمانان ورزشي در ابعادي بزرگ چاپ مي گردد و درطول روز عروسي به نمايش همگان مي رسد و بعد از آن بر روي يك كدام از ديوارهاي منزل مي‌نشيند . در‌اين در ميان تصوير آشنايان و دوستان خوب و اعضاي قوم به تبعيد تحميلي از عكس عروسي بدن ميدهند و لذت ديدن و شناختن چهره‌ها و آدم‌ها و قصه‌هاي آن‌ها از فرزندان آتي گرفته ميگردد . در چهره‌اي كه قرار است اولي عكس خانوادگي يك زوج باشد حضور سنگين وزن شخص جايي براي يادها و آدم‌ها و خاطرات‌شان در خويش ندارد . به گمانم بايستي از اين ميل گريزو فرار از حقيقت و پناه به دنياي فانتزي و رويايي در عكس‌هاي عروسي مدرن پاره اي ترسيد .

اتليه عكاسي عروس

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 2

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 28
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 15
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 42
  • بازدید سال : 156
  • بازدید کلی : 13192
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه